Gevinsten ved en Senior Hjerne

Hvad tænker arbejdsgivere når de får en ansøgning fra en senior hjerne?

Der er sikkert rigtig mange der har en senior ordnings politik for ansatte, men hvad med politik for ansættelse af Senior Hjerner når der skal søges nye medarbejdere. Har virksomheden egentlig gjort op, hvilken gevinst de vil få ved at ansætte en senior hjerne. Jeg tror ikke det er inde i deres overvejelser. Men jeg ville ikke selv have problemer med at ansætte en 60+. Gevinsten ved at ansætte eksempelvis mig er,

  • Livserfaring og mange års praktisk erfaring
  • Møde stabil
  • Har løbet hornene af sig
  • Deler gerne ud af min viden
  • Har følelsesmæssig intelligens
  • Serviceminded
  • Ledelsesmæssig erfaring
  • Ser arbejde en del af mig og ikke min identitet
Så hvorfor kommer 60 eller 55+ ofte ikke i første række, når der skal ansættes nye medarbejdere? 

ALDER


Læs og så denne artikel: klik her

Ergo er alder som at trække en nitte i tombolaen. Er du "In between jobs" lige som jeg selv pt., hvad kan du så gøre for at komme i betragtning alligevel. Det er en selvfølge at du søger et job der matcher dine kvalifikationer 80% eller mere. For som der står i vejledning for ledige jobsøgende uanset alder, så skal det være relevant og realistisk i forhold til seneste job og kvalifikationer. Det vil sige, at en medarbejder der eksempelvis har haft en højt placeret jobfunktion, må ikke søge et job som lagermedarbejder eller kassemedarbejder. Så når man som jeg eksempelvis både har været direktør og haft ledende poster, og sågar også været selvstændig, må jeg "ikke" søge et job som lagermedarbejder.

Det kan jeg godt forstå som sådan, for arbejdsgiveren vil betragte en som overkvalificeret og nok en der er på vej væk igen, hvis der kommer et tilbud på niveau med det sidste job. Spørgsmålet er så, hvordan vi der er 60+ kommer i betragtning og til samtale, når vi søger et job hvor vi er 80% kvalificeret efter egen opfattelse. Jeg har selv været ledig i 2 måneder, og har søgt 17 opslåede såvel som uopfordrede stillinger.

Indtil nu har jeg modtaget svar fra 4 som alle er negative, og resten mangler jeg svar fra. De 4 jeg har fået svar fra, har alle begrundet afslag med mange ansøgere, og der er andre kandidater hvor kvalifikationer matcher bedre. Jeg er ikke i tvivl om, at der er mange kvalificerede ansøgere, men nu kommer vi til min over bevisning. Efter som de fleste hvor ansøgning indsendes via en web portal, hvor man skal indtaste fødselsdato, så er mine ansøgninger automatisk blevet sorteret fra alene på grund af alder. Som skrevet i mit forrige indløb, så er jeg meget i tvivl om de overhovedet må kræve at få oplyst fødselsdato, når jeg skal indsende ansøgningen. Man må ikke i job annoncer blandt andet ikke nævne krav om hverken alder eller køn.

Men tilbage til hvad gevinsten er ved at ansætte en 60+. Listen ovenfor er langt fra fyldestgørende, men hvis et rekrutterings bureau eller virksomhed ikke kiggede på alder, ville de så ansætte mig hvis jeg har 80+% af de kvalifikationer som matcher den ledige stilling, plus ovenstående kvalifikationer. Ja, det tror jeg fuldt og fast på ville ske i hvert fald i 1 tilfælde ud af 20. At jeg naturligvis ikke vil være i virksomheden de næste 10 år er en selvfølge, men 5-7 år vil jeg da være.
Er det ikke også en gevinst der er værd at få?

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6526738676892995584

Kommentarer

Populære opslag