For kvalificeret............

Hvor er det fantastisk at få den tilbagemelding i forbindelse med et afslag på en søgt stilling. 

Jeg har i forbindelse med samtaler med HR fagpersoner spurgt, hvor meget de mener alder har af vægt i forbindelse med udvælgelse eller frasortering af kandidater, når virksomheder skal vurdere indkomne ansøginger. Svaret kan sammenfattes til, "jo, der er nok noget om at er man 60+, så skeler virksomheden til det, selv om vedkommende ansøger skulle være i besiddelse af de fornødne kvalifikationer."

Jeg ved jeg gentager mig selv fra tidligere indlæg, men hvad kan vi gøre anderledes for at komme med i puljen der bliver udvalgt til det videre forløb og en samtale. Er det følgebrevets indhold, er det fordi robotten der udvælger ansøgere, automatisk frasortere ansøgere over en hvis alder, eller er det bare det faktum, at kvalifikationerne ikke matcher stillingens behov. 


Hvad kan jeg så gøre anderledes som ansøger på 60+. 

Dit CV kan du ikke gøre så meget ved, idet det jo er en opremsning af fakta krydret med succeshistorier. Følgebrevet bliver for 90% vedkommende ikke læst, idet dit CV fortæller det du kan, og udvælgelsen primært sker ud fra hvad der er anført der, hvis robotten ikke allerede har frasorteret dig inden på grund af fødselsdatoen. 

Hvad kan du så gøre for at gøre dig attraktiv? 

  1. Deltage i Senior Erhverv der siges at kunne hjælpe med at skabe kontakt til virksomheder. Jeg har endnu ikke været til deres møde, men tænker at jeg vil møde op, så jeg kan se hvad det kan bidrage med.
  2. Så er der muligheden for at lave en Video du lægger op på LinkedIn, for at præsentere dig selv og fortælle om dine kvalifikationer og ønsker til fremtidigt job. 
  3. Brug dit netværk evt. via LinkedIn, og send uopfordrede ansøgninger. Ansøgninger hvor det ikke nødvendigvis handler om et fast fuldtidsarbejde, men tilbyd dig til at løse opgaver af kortere eller længere varighed. Lav først lidt research for at finde ud af om der er et specifikt område, hvor dine kompetencer kan komme i spil. Prøv at sælge et projekt som eksempelvis Strategiudvikling, lav en business case eller bare inviter dig selv på dialogkaffe.


Hvad der er det rigtige for dig, det må du selv afgøre, men vi må spille på flere heste for at at øge chancerne for at komme i betragtning og ikke mindst i første omgang komme til samtale.

Har du nogle gode ideer, så høre jeg meget gerne om dem. Det kan måske hjælpe Senior Hjerner "in between job". 

Kommentarer

Populære opslag