Det grå guld mere værd

Kilde: Ekstrabladet 12. maj 2019
"Den er, at de fleste danskere bliver ældre og godt kan holde til at arbejde længere, men at der er nogle mennesker, der er kommet i klemme, og det kræver en fleksibilitet i tilbagetræknings mulighederne, som vi forsøger at genindføre, siger Matthias Tesfaye til Berlingske."
Kilde: Ekstrabladet

Det har han fuldstændig ret i, og i følge flere politikere er det en gevinst at hæve pensionsalderen. Det vil betyde færre på pensions overførselsindkomst og en samfundsøkonomisk gevinst.

Men ser virksomhederne det også som en gevinst. Det spørgsmål har jeg prøvet at tage fat på i et tidligere indlæg her på bloggen. Men i min egen søgning efter at komme aktivt ind på arbejdsmarkedet igennem de seneste 2 måneder, så tror jeg desværre ikke Senior Hjerner står forrest på ønskelisten, når der skal besættes nye job. Selvfølgelig afhænger det lidt af hvilke typer jobs det er, men dem som blandt andet Socialdemokratiet peger på, de har jo mange år endnu på arbejdsmarkedet hvis pensions alderen  hæves. For mit eget vedkommende vil jeg have 5-6 år endnu som aktiv hvis den ændres. Jeg er i super form, har masser af erfaring, og brænder for at bidrage positivt hos hvem der nu tør ansætte en Senior Hjerne. Jeg tror desværre ikke jeg er den eneste der fornemmer, at virksomhederne la ver en automatisk frasortering pga. alder. Så det kan godt være det teoretisk set giver mening at hæve pensionalderen, men i praksis så tror jeg ikke den holder lige nu.

Der går desværre mange rundt i 60+ kategorien der gerne vil, men som aldrig kommer i betragtning, alene pga. alder. Det vil sige de med en højere pensionalder, vil være længere tid på overførselsindkomst, eller komme i klemme, fordi de vil gå ledige i mere end de 2 år hvor der ydes dagpenge. Som min jobkonsulent sagde til mig, "lad være med at fokusere på alder som et problem". For mig er det ikke noget problem, men når virksomhederne tilsyneladende fravælger ansøgere, blandt andet med hjælp fra robotter alene ud fra fødsels-data, så tror jeg der er et problem. Persondata som de ønsker oplyst i forbindelse med indsendelse af ansøgningen. Man taler om ikke om frasortering alene på grund af alder, men jeg er overbevist om det finder sted. I følge Jobindex, så er det er tilladt at tage hensyn til ansøgernes alder og erfaring, når man ansætter. Men ideen med Forskelsbehandlingsloven er, at ansøgere skal vurderes individuelt, så alle har en mulighed for at komme i betragtning uanset alder. Så det er ikke tilladt at have faste politikker eller lave faste aldersgrænser, som KMD tilsyneladende har gjort i en periode, når de skulle ansættes nye medarbejdere. 

For mig er det ok at hæve pensionsalderen, men i disse valgtider, så tror jeg ikke på regnestykket. Det er varm luft i sorte sække her i valgkampen.

Har du oplevet eller har kendskab til, at du som 60+ er blevet frasorteret eller har oplevet ansættelsespolitikker for alder, så hører jeg meget gerne fra dig.

Kommentarer

Populære opslag