Er alder diskvalificerende?

Jeg sidder netop og skriver endnu en ansøgning, og endnu en gang skal den indsendes via en web-portal. Der skal indtastes mange personlige oplysninger, heri blandt oplysninger om køn og fødselsdato. Men spørgsmålet er om det er lovligt at indhente disse oplysninger, og hvorfor de skal oplyses. Det er et spørgsmål som jeg gerne vil have svar på. Som jeg skrev i det forrige indlæg, så er jeg en Senior Hjerne der er "in between job", og nu rejser spørgsmålet sig så, om min alder er diskvalificerende, når jeg søger job. Er det overhovedet tilladt at indhente oplysninger om køn og alder, og hvilket formål tjener det? Jeg kan ikke springe over indtastning af disse oplysninger, hvis jeg ønsker at søge det pågældende job. Hvorfor er det ikke en option frem for et krav for at kunne søge stillingen. Hvad er egentlig grunden til at disse oplysninger skal indtastes? Det kan da kun være for at arbejdsgiveren kan frasorterer en, inden ens CV er blevet læst. Hvem siger for øvrigt, at fordi jeg eksempelvis er fyldt 63, ikke kan arbejde i mindst 6-7 år endnu. Handler det ikke om hvad man har at tilbyde af erfaring og kompentencer frem for alderen og køn i sig selv.

Men tilbage til problemet. Det er ikke valgfrit om jeg oplyser min fødselsdato, hvilket jeg finder diskriminerende. Det samme gælder kravet om oplysning af køn. Efter som man i jobannoncer ikke må lægge vægt på blandt andet alder og køn, hvordan kan de virksomheder der bruger web-portaler til registrering af ansøgning, så tillade sig at "kræve" disse oplysninger?

Kilde: Dansk Erhverv

Det kan de efter min mening heller ikke tillade sig, når man ikke må lægge vægt på det i forbindelse med jobannoncer.

Jeg hører gerne din mening om du mener det er i orden at kræve oplyst køn og fødselsdato.

Det kan godt være, at virksomheden er af den mening, at er man fyldt tres, så er man ikke attraktiv for virksomheden i forbindelse med besættelse af et job. Jeg kan ikke være mere uenig. Ikke fordi jeg selv er "in between job", men fordi der er så meget Gråt Guld, som dermed ikke kommer til sin ret. Der tales om det Grå Guld, og at pensionsalderen skal hæves fordi vi kan arbejde længere, hvorfor er det så så svært at se gevinsten ved at ansætte en Senior Hjerne. Der tales og skrive samtidig om CSR, og hvor meget virksomhederne gør for at overholde disse. Gælder det også når der er tale om Senior Hjerner. Her bør virksomhederne også udvise social ansvarlighed. Derfor opfordre jeg igen HR ansvarlige, ledere og search virksomheder til at se åbent på muligheden for at ansætte en Senior Hjerne. 

Jeg mener, jeg har selv så meget at give, til trods for at jeg har rundet de 60 år, så kom bare an kære virksomhed - hvis du tør! Jeg kommer gerne forbi til dialogkaffe.




Kommentarer

Populære opslag